CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

czwartek, 10 września 2009

Erasmus: instrukcja obsługi 3 – przyjazd, formalności

Załóżmy, że po wielu godzinach drogi i z całą furą bagaży dotarliście wreszcie do Montpellier. Punktem centralnym i odwoławczym jest Place de la Comédie, zwany także Place de la Com’ – tam też znajduje się Office de Tourisme, gdzie dostaniecie wszystkie potrzebne mapki i foldery o mieście.
Jeśli przylecieliście samolotem, to specjalna nawetka dowiezie was na Place de l’Europe, skąd tramem niebieskim [5 przystanków] lub autobusem dotrzecie na Place de la Comédie.
Rozkład jazdy nawetki: http://www.montpellier.aeroport.fr/layer.asp?nav=6_10_0
[1 przejazd nawetką – 5e ; 1 przejazd nawetka + tramwaj – 5,50e]
Jeśli przyjechaliście pociągiem, to wysiądziecie zapewne na Gare St.Roch, gdzie mają przystanek obie linie tramwajowe, autobusy, taksówki, a także po prawej od wyjścia znajduje się siedziba TAMu – gdzie możecie wyrobić sobie kartę miejską, uzyskać informacje o rozkładach jazdy autobusów, tramwajów i nawetek (zielone ulotki z numerami poszczególnych linii) oraz dostać mapkę komunikacji miejskiej („Plan du réseau”).
Jeśli przemęczyliście się autokarem, to zapewne wysiądziecie przy przystanku tramwajowym Sabines. Od Gare St. Roch dzieli was tylko 8 przystanków pomarańczową linią tramwajową. A dalej – jak wyżej.
###
Załóżmy więc, że dotarliście przed bramy waszego akademika...Co teraz?
Formalności przyjazdowe sprowadzają się do kilku punktów:
  1. Akademik
  2. Telefon
  3. Bank
  4. CAF
  5. Plan zajęć
AKADEMIK:
Jeśli przyjechaliście po 16.00 nie liczcie na otwarty sekretariat :P. Tymczasowo więc meldujecie się na tzw. Loge (każdy akademik ma taką małą recepcję czy też portiernię) – zapewne poproszą was o pokazanie jakiegoś dowodu tożsamości oraz wpisanie imienia i nazwiska na listę mieszkańców akademika/do zeszytu (lub sami wpiszą te dane do systemu komputerowego). Dostaniecie wtedy klucz do pokoju, a jeśli macie szczęście to wam jeszcze pokażą w jakim budynku będziecie mieszkać...
Jeśli udało wam się dotrzeć w godzinach otwarcia sekretariatu (tzn. najcześciej 10 – 12 oraz 14 – 16) to meldujecie się najpierw na Loge, a potem w sekretariacie. W sekretariacie poproszą was o dowód tożsamości, ubezpieczenie (karta EKUZ), 2 zdjęcia [errr...chyba] oraz wpłatę za 1 miesiąc czynszu (oraz za kaucję, jeśli nie zrobiliście tego wcześniej przelewem za pomocą strony Crousu). Resztę info, jak nr telefonu, nr konta, potwierdzenie, że macie za co żyć we Francji (zaświadczenie o pobieranym stypendium) czy złożenie podania o dofinansowanie do mieszkania (CAF) możecie załatwić i podać później.
Aha, w ciągu następnych 2 tygodni powinniście zrobić „état de lieu”, słowem, zaprosić Agent de service (najczęściej jest nią femme de ménage > pani odpowiedzialna za poziom czystości w budynku w którym macie pokój). Podczas état de lieu możecie zgłosić np.brakujące żarówki w lampach czy też brak jakiegoś wyposażenia (wśród tego wymienionego na liście, którą otrzymacie).
Dobra rada: zaprzyjaźnijcie się z Agent de service! Pomoże wam, gdy mrówki postanowią zrobić inwazję na wasz pokój czy też gdy zabraknie wam środków czystości (do mycia podłogi, okien, naczyń itp.) – wtedy zawsze możecie się do niej zwrócić. Jest też na bieżąco z pocztą pantoflową akademika :]
Dobra rada 2: Jak najszybciej złóżcie w sekretariacie akademika podanie o ALS (Allocation de Logement Sociale), które załatwia CAF (Caisse d’Allocations Familiales). Swój CAF odnajdujemy po kodzie departamentu (dla Montpellier to 34000). Aby obliczyć przybliżoną wysokość dofinansowania możemy skorzystać z kalkulatora na stronie: www.caf.fr / étudiants / aide au logement, zakładka „calculez votre aide”. Na tej samej stronie, pod zakładką „faire une demande”, możemy również złożyć nasz wniosek on-line.
TELEFON
Ustalcie już na samym początku czy będzie wam potrzebny francuski numer telefonu. Jeśli staracie się o pracę czy też macie duże grono znajomych na miejscu, wtedy warto mieć numer francuski. Abonament czy pre-paid? To już od was zależy. Do wyboru macie: Auchan Mobile - Bouygues Telecom - Breizh Mobile - Budget Mobile - Carrefour Mobile - Coriolis Telecom - Débitel - Fnac Mobile - Futur Telecom - M6 mobile - Mobisud - Neuf Mobile - Nrj Mobile - Orange - SFR - Tele2 Mobile - Ten - Tiscali mobile - Transatel - Universal Music Mobile - Virgin mobile
Oto małe prównanko abonamentów:

http://www.comparatel.fr/portable/comparatif-abonnements/duree-1hp/to-1.htm
A tu kart pre-paid (trzeba kliknąć na poszczególnych operatorów):
http://www.comparatel.fr/portable/comparatif-abonnements/duree-carte/to-1.htm
Ale szczerze, to znajomi wybierali albo Virgin mobile (za najniższe taryfy na rynku 10e/miesiąc) albo Orange Mobicarte (za promocje), czasem Bouygues lub SFR. Aha, czasem w salonach sprzedaży trafiają się fajne promocje typu „2 numery za cenę jednego” albo „kup u nas starter a telefon dostaniesz gratis”. Przy kupnie startera w salonie poproszą was o pokazanie dowódu tożsamości, dostaniecie też oczywiście swoją kopię umowy. Płacić można albo kupując karty-zdrapki w Tabac Presse (rodzaj kiosku) lub w kasach supermarketów, on-line na stronie operatora, a czasem klikając odpowiednią komendę na wyświetlaczu w bankomacie.
BANK
Konto w banku francuskim jest absolutnie niezbędne we Francji. Potrzebne będzie m.in. do złożenia wniosku o ALS w CAFie (dofinansowanie do mieszkania), do comiesięcznego płacenia za akademik, do zakupów, do kupna biletów w automatach biletowych...etc.
Porównanie banków francuskich on-line:
http://www.linternaute.com/guides/categorie/78/index.shtml
[Ok., a teraz trochę prywaty] Osobiście miałam konto w LCL (Le Crédit Lyonnais), gdyż mają jedną ze swoich agencji tuż przy głównym wejściu do Université Paul Valéry, a więc niedaleko też od mojego akademika Vert-Bois. Bank serdecznie polecam– mili ludzie, prowadzenie konta Livret Jeune bezpłatne, a do tego do wyboru: karta Visa Mastercard (1,50e/miesięcznie) lub Visa Cléo lub Carte Bleue (każda za 1e/miesięcznie). Żadnych problemów whatsoever :]
CAF
...czyli Caisse d’Allocations Familiales to instytucja, w której możemy ubiegać się o ALS (Allocation de Logement Sociale) lub APL (l’Aide Personnalisée au Logement). Swój CAF odnajdujemy po kodzie departamentu (dla Montpellier to 34000). Następnie obliczamy przybliżoną wysokość dofinansowania jakie możemy dostać, korzystając z kalkulatora na stronie: www.caf.fr / étudiants / aide au logement, zakładka „calculez votre aide”. Na tej samej stronie, pod zakładką „faire une demande”, możemy również złożyć nasz wniosek on-line. Uwaga, jeśli otrzymujemy któreś z allocations, to do naszych obowiązków należy powiadomienie CAFu o wszelkich zmianach typu: zmiana adresu (tak, nawet jeśli chodzi tylko o zmianę numeru pokoju w tym samym budynku) czy zmiana numeru konta bankowego.
Plan zajęć:
Właściwie to... jadąc na zagraniczną uczelnię powinniście już w momencie wyjazdu wiedzieć na jakie przedmioty chcecie się zapisać ]:->...niemniej, po przyjeździe macie możliwość poprawienia swojego Learning Agreement. W teorii powinno się tego dokonać w ciągu 2 pierwszych tygodni od rozpoczęcia zajęć, w praktyce...można odesłać im to później :P. Ważne natomiast jest, by w biurze Erasmus (Service des Relations Internationales, http://www.univ-montp3.fr/ri/) wypełnić „Inscription pédagogique”. Cóż to? Ano nic innego jak deklaracja na które z zajęć chcecie chodzić w danym semestrze. Ponadto, w zasadzie na każdych zajęciach dadzą wam do wypełnienia kartkę, gdzie powinniście podać imię, nazwisko, numer legitymacji studenckiej, kod przedmiotu (prof. czasem sam wypełnia) oraz swój e-mail. Oczywiście, wraz z otrzymaniem legitymacji studenckiej, dostaniecie też konto pocztowe na serwerze uniwersytetu.

0 komentarze: