Nadeszła ta smutna pora – zbliża się koniec erasmusowego wyjazdu :[...
Formalności wyjazdowe sprowadzają się do kilku punktów:
- Uczelnia
- Telefon
- Akademik
- Bank
UCZELNIA
Zazwyczaj w ostatnim, trzynastym tygodniu semestru odbywają się zaliczenia. Zaliczenia mogą mieć formę dossier [czytaj: praca semestralna od 3 do 15 stron], examen écrit / épreuve écrite [egzamin pisemny, test] lub examen oral / épreuve orale [egzamin ustny]. Francuski system oceniania różni się od systemu polskiego – oceniani jesteśmy w skali 1 do 20, zaliczamy od 10/20:
Różni profesorowie mają różny sposób informowania nas o wynikach. Mogą to być imienne listy (wywieszone najczęściej na tablicy obok sali w której dany profesor miewa dyżury), czasem ocenę dostajemy mejlem uniwersyteckim, a niekiedy wystarczy tylko przyjść na ostatnie zajęcia (lub dyżur) by się tego dowiedzieć. W każdym przypadku należy jednak zadbać o swój interes, czyli uzyskać pisemny dowód w postaci attestation de notes:
[które dla Paul Val wygląda tak]
Druczek attestation de notes otrzymamy w biurze Erasmus naszej uczelni. Tam też składamy ich zebrany komplet. Oceny zostaną wpisane do uczelnianego systemu ENT [dział documentation / notes], a my dostaniemy arcy-ważny-dokument, czyli Transcript of Records. Na podstawie tego dokumentu będziemy rozliczani z Erasmusa na polskiej uczelni!
Innym dokumentem, który warto zdobyć przed powrotem do Polski, jest Letter of Confirmation. Zawiera on potwierdzone daty naszego pobytu. Na jego podstawie otrzymamy wyrównanie do stypendium Erasmus (jeśli je pobieraliśmy ; jest to ok.40-60 E wyrównania za każdy miesiąc pobytu) lub zwrot kosztów podróży (jeśli nie mieliśmy stypendium ; jest to ok. 200 E jednorazowej wpłaty).
UWAGA: Jeśli wasza uczelnia zagraniczna nie posiada własnych wzorów dokumentów, to kopie Learning Agreement, Załącznika do Learning Agreement*, Transcript of Records oraz Letter of Confirmation znajdują się w przewodniku „LLP-Erasmus: Krok po Kroku”, jaki student dostaje w Biurze Współpracy z Zagranicą swojej uczelni.
*w Załączniku do LA precyzujemy dwie rzeczy: a) czy zostaną nam uznane punkty kredytowe za kursy językowe b) czy mamy jakieś różnice programowe do odrobienia po powrocie.
TELEFON
Tu drogi są dwie: albo można oddać kartę SIM tam gdzie ją kupiliśmy [tak robi np.Virgin Mobile] albo sobie zachować numer :] (co się sprawdza jak nie podawaliśmy zagranicznym znajomym swojego numeru polskiego).
AKADEMIK
Z Akademikiem jest chyba najwięcej roboty i planowania. Po pierwsze, trzeba się już w marcu zastanowić do kiedy zostajemy w akademiku, ponieważ zaczynają pojawiać się w sekretariacie druczki o przedłużenie pobytu a) do końca czerwca b) do końca lipca c) do końca sierpnia. Po wypełnieniu ich druczku, dostaniecie Attestation de Residence (z dokładnymi datami waszego pobytu w akademiku).Uwaga, pokój drożeje w lipcu i sierpniu!
Po drugie, trzeba się zastanowić co oddajemy, co sprzedajemy, a co wyrzucamy. Małe rzeczy (garnki, talerze, sztućce) i meble (stoliki z IKEA, doniczki, lampy, etc.) możemy wystawić na sprzedaż na jakieś 2 tygodnie przed wyjazdem lub też oddać znajomym zostającym jeszcze w akademiku. Większe i ważniejsze rzeczy - jak lodówka – wystawiamy najwcześniej na tydzień przed wyjazdem. Powód jest chyba oczywisty :].
PS. Uwaga na ceny! We wrześniu i październiku ceny małych, używanych lodówek zaczynają się od 40e, gdyż każdy potrzebuje lodówki. Odwrotna sytuacja ma miejsce w kwietniu/maju, gdyż wtedy wszyscy pozbywają się rzeczy, bo kończy się rok akademicki – wówczas lodówka tanieje do 20e [sic!]. Jeśli doczekamy do czerwca, możemy „załapać się” na studentów wakacyjnych lub stażystów – oni chętnie kupią od nas lodówkę, a jeszcze nie są wkręceni w lokalny akademicki rynek :P
Po trzecie, trzeba przemyśleć etap pakowania. Co jest nam potrzebne codziennie? Co, od czasu do czasu? Co można wyrzucić? Pakowanie całego (pół)rocznego dobytku to nie jest robota na 3 h, to robota na całe 2 dni! Wygarnijcie wszystko z szaf i zróbcie małą inwentaryzację: Spiszcie działami (kuchnia, łazienka, pokój) wasz dobytek. Oddzielcie rzeczy potrzebne codziennie od rzeczy, które w zasadzie możecie już spakować do walizki (np. kurtka zimowa, część butów, swetrów, garnków etc.). Wyrzućcie niepotrzebne rzeczy (puste słoiki, puszki, pudełka po herbatach, etc.). Poszukajcie czy na drzwiach nie ma instrukcji od Agent de Service, dotyczących wyprowadzania się z akademika (co należy umyć, uprać, sprzątnąć itp.)
Jeśli to wasz przedostatni dzień w akademiku, złóżcie podstawową pościel (jw.), umyjcie szafki, okna i podłogi, a najważniejsze umówcie się z femme de ménage na état de lieu. Identycznie jak na początku pobytu pokój zostanie oceniony i dostaniecie karteczkę z pieczątką, który to dokument zanosimy do sekretariatu / na loge. Bez tego mogą was obciażyć 15e za sprzątanie albo nie zwrócą wam kaucji.
Jeśli to wasz ostatni dzień w akademiku, to état de lieu warto zrobić przed 11.00. Wtedy gładko wymeldujecie się do 16.00 w sekretariacie, zwrócą wam kaucję itp. Jeśli z jakiś przyczyn zrobicie to później, tzn. po 16.00, to wymeldowanie odbywa się na loge, ale i tak musicie wrócić następnego dnia, żeby uregulować sprawy z sekretariatem akademika.
Jak przebiega wymeldowanie? Z karteczką z état de lieu, bagażami i kluczami zgłaszacie się w a) sekretariacie >> wtedy oddajecie klucze na loge, papier z état de lieu w sekretariacie, wypełniacie suivi de courrier (ważne miesiąc przekierowanie poczty z adresu skrzynki waszego pokoju w akademiku na inny adres, może być domowy) i otrzymujecie zwrot kaucji**. Jeśli nie zdążyliście do sekretariatu, to powyższe czynności uskuteczniacie z dyżurnym na loge (btw, loge posiada skrytkę bagażową), a po kaucję idziecie dnia następnego do sekretariatu.
**KAUCJA równa się sumie wpłaconej na początku pobytu. Standardowo i oficjalnie powiedzą wam, że zwrot tej sumy przeleją wam na francuskie konto za około...miesiąc. I nie ma inaczej. Tymczasem, nieoficjalnie możecie się postarać by wypłacili wam to tu i teraz gotówką. Jak? Jeśli jest koniec miesiąca, a powiedzieli wam, że nie mogą wam wypłacić kasy, bo jeszcze nie ma za was ALS od CAFu (bzdura, ALS wypłacany jest na początku miesiąca), to jedziecie do CAFu i prosicie o wydanie: Attestation de paiement, wyglądające tak:
Z tym papierem idziecie do sekretariatu i Uprzejmie Prosicie o Zwrot Kaucji. Jeśli to nie poskutkuje, to podajecie konto polskie (trudno) albo nr konta francuskiego znajomego (jak znajdziecie takiego...).
BANK
Zamknięcie konta we francuskim banku to tak samo prosta sprawa jak z jego otwarciem. Wystarczy podpisać kilka papierów (m.in. o zamknięcie konta i o zniszczenie karty). Kartę oddajecie, a oni dadzą wam kopię podpisanych przed chwilą papierów. Voila!
0 komentarze:
Prześlij komentarz